torsdag 14 juni 2012

Så blev mitt liv.

På något underligt sätt kom jag och tänkte på min mormor idag. Jag tänkte på den bok hon har skrivit till sina barn, barnbarn och barnbarnbarn. Boken handlar om hennes liv.

 Jag har säkert nämnt den tidigare här i bloggen och för mina vänner men det är en bok som jag tycker om. Kanske är det av anledningen att det handlar om min mormor och min släkt. Personligen tycker jag att det är intressant det där med släkt. Jag har ingen kontakt med min släkt på min pappas sida förutom att jag har funnit två av mina kusiner på facebook men mycket mer än så är det inte. Min morfar historia finns lite med i min mormors bok men annars är den också lite som en gåta. Min moster nämnde för mig att det var inte mycket han berättade men det var min morfar i ett nötskal. Därför tror jag att just denna berättelse om min mormor är lite speciell. En gång för några år sedan kom min mormor förbi hemma hos oss och det var då hon berättade sin historia för oss. Daniel och jag satt där som förstenade och lyssnade. Hon berättade hur hon flydde när kriget kom till hennes stad och hur det var där i Tyskland under andra världskriget. (min mormor bodde i en liten stad som heter Plathe i Tyskland men nu är polskt under andra världskriget) Även fast kriget är tragiskt i sig så är historierna om andra världskriget väldigt intressant. Min mormor har upplevt massa saker under hennes 86 år. Att hennes historia kom i tryckform tycker jag är helt fantastiskt. Hennes minne kommer att finnas kvar länge, länge och all efterkommande släkt som inte har fått tagit del utav henne kommer även de att få lära känna henne. Det som är väldigt bra är just att det är hon som har skrivit boken. Varje mening hör jag mormors röst, hennes sätt att uttrycka sig i och det gör att just min mormor blir så levande i texten. Just denna bok finns inte ute i i affärerna utan finns bara i vår släkt ägo. Sorry alla ni som blev intresserde ;) Men ett tips till alla äldre. Skriv en bok om era liv, jag lovar det är mycket uppskattat. Utan inspiration utav min mormor så kanske jag slänger in gamla minnen i bloggen även fast jag bara har 32 år på nacken :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar